Om bilkörning i Albanien
Det har blivit enklare med bilkörning i Albanien
Det är inte som att köra hemma i Sverige eller någon annanstans i Västeuropa med en lång tradition av många bilar, bra vägar och trafikregler.
Men det det har blivit allt bättre att på egen hand köra omkring i Albanien.
Numera tycker vi att det känns bekvämt med bikörning – även med husbil.
Det tog många år innan vi började köra bil i Albanien. Från det första besöket i landet 1988 tog det över 20 år innan det kändes helt bekvämt att ta sig fram på egen hand. Till en del berodde det på att vi oftast hade albanska vänner att åka med, men trafiken och vägkvaliteten gjorde också att vi hellre överlät körandet till någon annan.
Tänk på bakgrunden; när kommunismen föll 1990–1991 uppskattades antalet personbilar i landet till 300, eftersom det inte var tillåtet (eller för den delen ekonomiskt möjligt) att ha bil. Den rätten förbehölls pamparna.
Sen kom trafikexplosionen. På bara ett par år var antalet bilar uppe i 50 000 bara i huvudstaden Tirana. På registreringsskyltarna kunde man ofta se vilket land de hade kommit ifrån, väldigt många var äldre begagnade bilar som släktingar utomlands kört ner från andra europeiska länder och gett bort.
Bilarnas antal växte snabbt, men vägnätet som var anpassat för hästtransporter och en och annan liten last- eller personbil, hängde inte med.
Körkort kunde man ta, men utbildningen var inte av den sort som krävs i modern trafik. En del köpte ett körkort för några dollar. Lagstiftningen var dessutom minst sagt svajig när det gällde exempelvis vad som hände vid en krock.
Och statusen på många bilar var av den art att de knappast hade passerat genom en västeuropeisk bilprovning.
Nu är läget ett helt annat.
De stora vägarna är upprustade, om än inte överallt till samma nivå som den vi är vana vid i Sverige och övriga Västeuropa.
Om man däremot ger sig in på mindre vägar utanför huvudlederna får man vara beredd på att det kan vara riktigt trångt, skumpigt och besvärligt att ta sig fram. Det är inte säkert att det är så, men det kan vara så.
Man får också vara uppmärksam på hastighetsgränserna:
För vanliga personbilar, motorcyklar och husbilar som väger högst 3,5 ton gäller 40 km/h i tätort , på landsväg 80, motorled 90, motorväg 110.
Om husbilen väger över 3,5 ton: Tätort 35, landsväg och motorled 70, motorväg 80.
Man får fortfarande vara beredd på att någon bilförare gör något oväntat eller att folk ute på landet korsar motorvägar med eller utan djur – men det är inte alls lika vanligt som tidigare. Men när det gäller bilkörning måste man vara uppmärksam.
Den uppmärksamheten gäller även när det kommer cyklar och mopeder. Tvåhjulingarna kör ofta i vägrenen mot trafiken – även på motorvägarna.
En stor förändring är bilparken, som håller en helt annan klass än tidigare. Det finns många nya bilar vars ägare är rädda om sina fordon och inte vill ha onödiga skador på lacken.
Kommer man med flyg till Albanien landar man på Moder Theresa-flygplatsen (lokalbefolkningen använder dock oftast det gamla namnet, Rinas) där det går alldeles utmärkt att hyra bil. Men det kan man även göra inne i Tirana eller runt om i landet. Vi har gjort det flera gånger.
Vad det gäller hyrbilar är det svårt att ge något generellt pris, det bästa är att kolla med respektive hyrbilsföretag.
Oktober 2022