Husbil,  Husbilstips,  Polen

Med husbil i Polen

Förbered dig för vägtullen innan du åker till Polen

Vi hade aldrig varit i Polen förut. Vi körde husvagn i Europa i över 30 år och husbil sen 2020, men har aldrig varit i Polen. Vi behövde alltså läsa på och ta reda på vad som gällde för oss med vår husbil där.

Vi läste i olika grupper på Facebook och på andra ställen på internet, vi läste informationen som M har och försökte få lite koll innan vi åkte.

Vi började vår resa med att ta färjan Trelleborg-Swinoujscie. En långsam båttur, men den var helt okej.

Med husbil i Polen
Vår rutt från färjan i Swinoujscie och vidare i Polen: Kolobrzeg, Sopot, Gdansk, Malbork, Warszawa, Krakow, Auschwitz och vidare in i Tjeckien vid gränsen alldeles norr om Ostrava.

När vi kom av färjan i Swinoujscie var det ganska rörigt. Det blev direkt en hel del köer, men det var inte så konstigt. Det byggs ny väg österut mot Gdansk-området, så det var mycket omläggningar i trafiken. GPS:en visade en väg men skyltarna visade helt andra vägar. Ungefär så som vi har det i Göteborg när Västlänken byggs.

Vi tog oss först till en liten stad som heter Kolobrzeg där vi stannade över natten på en camping. Dit hade vi kollat att vi kunde åka utan att betala någon vägtull.

Vägtull

I Polen är det ett krav att betala tull för användning av motorvägar och även skatt/tull för fordon med högsta tillåten vikt som överstiger 3,5 ton.

Med husbil i Polen
Det var stora vägarbeten framförallt under den första delen mellan Swinoujscie och Kolobrzeg.

Vi hade läst oss till att avgift tas ut på ett stort antal vägar, både landsvägar, motortrafikleder och motorvägar. Och vi visste att vi inte skulle behöva någon mer dosa för att köra i Polen. Där behövs numera e-Toll, en app för att betala vägavgifter eftersom vår husbil väger över 3500 kilo.

Vi hade tänkt att vi skulle ladda ner appen och göra klart allt med registrering innan vi åkte hemifrån. Men, som det så ofta blir, så hanns det inte med. Först på campingen i Kolobrzeg laddade vi ner appen och registrerade husbilen för att vi skulle kunna betala våra vägavgifter.

Med husbil i Polen
Detta är appen för vägtull för fordon upp till 3,5 ton.

Om vår husbil vägt max 3500 kilo hade vi fått ladda ner appen Autopay för automatisk betalning av motorvägsavgiften.

Men nu väger vår husbil 3800 kilo och då behöver ett jobb göras.

Vi kan tala om att hela arbetet med detta tog lite tid. Tror det var 33 olika moment som skulle göras. Och information som finns på bilens registreringsbevis (den blå delen) behövs.

Med husbil i Polen
De motortrafikleder vi körde på i Polen var fina.

Vårt tips: gör hela arbetet med app och registrering innan ni åker från Sverige. Var inte så dumma som vi var. Det kan bli lite stressigt…

Men informationen hur man gör finns på svenska, så det var ändå okej.

Stefan satt vid datorn och fyllde i de olika rutor som skulle fyllas i och jag satt med min telefon och läste instruktionerna.

Med husbil i Polen
Så här ser appen ut för vägtull för fordon över 3,5 ton.

När vi kommit till en speciell punkt stod det att vi skulle skicka in formuläret vi fyllt i och även bifoga en bild på registreringsbeviset.

Det stod att det kunde ta sin tid innan vi skulle kunna gå vidare.

Trots att det var sent på kvällen tror jag att det tog ungefär en halvtimma innan väntetiden var över och vi hade fått de uppgifter vi behövde. Därefter skulle det nummer vi fått på mejl fyllas i på appen vi laddat ner på telefonen. När väl det var gjort var allt klart.

Nu visste vi, från informationen vi fått, att appen behövde vara igång under vår resa i Polen för att registrera färdvägen. Man kunde i förväg ladda appen med pengar genom sitt bankkort och det gjorde vi.

Med husbil i Polen
Det byggs en helt ny väg från Swinoujscie mot Gdansk-området.

Allt eftersom vi körde drogs det pengar från våra inbetalda pengar. Det funkade väldigt smidigt. Tror inte det drogs så särskilt mycket wifi heller.

Eftersom vi hade pengar kvar i appen när vi lämnade Polen mejlade vi till Polska statens turistbyrå www.polen.travel/sv och fick via mejl instruktioner hur de skulle återbetalas.

Ladda ner e-Toll eller Autopay

Både e-Toll och Autopay finns att ladda ner till din telefon där man laddar ner appar.

Google PlayAppStore eller AppGallery Huawei.

Och all information om vägtull finns här

Privata motorvägar

Med husbil i Polen
Vi fick som mest köra i 80 kilometer i timmen med vår husbil som väger 3,8 ton. Vi blev därför omkörda ett antal gånger…

Det finns också privata motorvägar i Polen. På dom vägarna betalar man vägavgiften i betalstationer längs vägen.

På vår resa kom vi inte in på några sådana vägar, men vi var förberedda på att vi kunde komma att köra på sådana beroende på vart vi skulle. I dessa betalstationer ska man kunna betala både med pengar och kort. Detta gäller oavsett vilken vikt man har på bilen.

Vägstandard

Med husbil i Polen
Vi körde även på en del mindre vägar, som här när vi vek av från motorvägen och körde till Malbork.

Vi körde på en del betalvägar, men vi körde också på mindre vägar som var gratis. Standarden var ungefär som i Sverige. Några smala vägar, några ”tvättbrädor”, en del vägarbeten.

Utrustning som du måste ha i bilen/husbilen

Förberedelser långresa
Nyinköpta reflexvästar.

Som i de flesta länder finns det också andra bestämmelser som är viktigt att ha koll på. Det måste finnas reflexväst och brandsläckare. Första förbandslåda rekommenderas.

Hastighetsgränser för husbil

Med husbil i Polen
Många märken på en skylt. Bland annat det lilla brandgula högst upp som visar att det kostar pengar att köra på den här motortrafikleden.

Enligt M gäller detta för Polen:

Vi som har en husbil med totalvikt över 3500 kilo får köra i 70 km/tim på landsväg. På tvåfilig landsväg, motortrafikled och motorväg gäller 80 km/tim.

Med husbil i Polen
Knappt en bil så långt ögat når.

Om totalvikten på husbilen är under 3500 kilo får man köra i 90 km/tim på landsväg. På enfilig motortrafikled och på tvåfilig landsväg gäller 100. På tvåfilig motortrafikled får man köra i 120 km/tim och kör man på motorväg får man köra i 140 km/tim.

Skylten tättbebyggt område innebär generellt 50 km/tim. Men det finns undantag då andra skyltar finns.

Det gäller för övrigt att vara väldigt alert hela tiden, för hastigheten ändras ofta. Det är tätt mellan hastighetsskyltarna, svårt att hänga med.

Trafikrytmen

Med husbil i Polen
En bro och en stor väg var avstängda inne i Krakow. Därför blev det tung trafik på den väg vi tog genom staden.

Även när det var många vägarbeten i norra Polen upplevde vi trafiken som lugn.

Vi bodde på campingar i närheten av de städer vi planerat att besöka. Även när vi behövde köra i utkanterna av städerna, och ibland även inne i städerna, kändes det inte som hetsigt i trafiken.

Undantaget var i utkanten av Warszawa. Där var trafiken väldigt aggressiv, det fanns ingen tanke på att vilja släppa in oss när vi behövde byta fil. Det kände vi av flera gånger.

Slutintryck

Med husbil i Polen
Det var oftast väldigt lite trafik på de stora vägar vi åkte på i början av juni.

Sammantaget hade vi inga problem att köra i Polen. Det funkade smidigt med e-Tollappen vi laddade ner.

Vi körde 120 mil i landet och betalade 48,50 zloty. Omräknat i svenska pengar blev det 130 kronor i den dagens valutakurs.

Anette 28 juni 2024

• Anne

Helt fantastiskt fina bilder och så tydlig information. Jag vill åka iväg direkt när jag läser era mycket bra tips och råd om resan.Tack för fin blogg.Kommer följa er med stort intresse öch även se i blogg Arkivet efter tidigare inlägg.

• Monika Fransson

Tack för fina reportage, kul med Polen då vi nu är på väg dit så får vi fina tips av er.
    Vilket bolag färja ni över med från Trelleborg till Tyskland?

• bmlarsreseblogg

Tack för ett riktigt bra inlägg. Det här inlägget ska vi ta användning av om det blir någon Polenresa till hösten. Det är alltid så skönt om så mycket som möjligt är fixat på hemmaplan. Det lät ändå som att det inte blev några stora kostnader för en relativt lång resa.

• Stefan Nilsson

Ja, vi brukar fixa allt innan vi åker. Nu blev det inte så denna gång. Men det var en del tid som gick åt till att fixa med appen. Men det var verkligen inte dyrt att köra. Helt perfekt!

• Pether Åstrand

Hej, stort tack för er information. Har varit i Åolen typ 20 gånger och kört lastbil och buss men senaste var nog 2005.

• Jonette Renner

Hej,
        Tusen tack för bra information! Vi tänkte köra till Polen nästa år, så det var bra att jag såg detta 😃 Vår husbil väger 4.000 kg, så då ska vi ladda ner den appen ni använde. Nu vet vi att vi behöver förbereda appen i god tid 😃 Mvh Jonette 🌼

• Mickael Kalnak

Tack för tipset vi har med funderat över att köra till Polen ni skulle inte kunna maila mig detta hade varit tacksam för det. ha en trevlig resa.

• Stefan Nilsson

Hej!
        Blir lite fundersam. Vad är det du vill ha mejlat? I vårt inlägg ligger all information. Inget som direkt går att mejla. Hör av dig igen så jag förstår lite bättre.