Husbil,  Husbilstips,  Kroatien

Med husbil i Kroatien

Kroatien är utmärkt att upptäcka med husbil – här är våra erfarenheter

Vi har goda vänner och släktingar som körde till Kroatien med bil och husvagn redan när det var en del av Jugoslavien.

De berättade om ett väldigt vackert land med fantastiska bad – men väldigt dåliga vägar.

I dagens Kroatien tar man sig lätt genom landet på fina motorvägar. Och oftast är det heller inga problem att köra husbilen på de smalare vägarna utefter havet.

Vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss när vi sommaren 2005 för första gången drog husvagnen till Kroatien. Vi visste att vägnätet höll på att moderniseras och var mycket bättre än tidigare. Men hur mycket bättre?

Det var bara tio år efter att det till slut hade blivit fred med återstående Jugoslavien (Serbien och Montenegro) och Kroatien hade blivit självständigt. Vägarna blev direkt en prioritering, ett nät av motorvägar började byggas.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Motorvägarna går ofta över höga berg.

Och just den helgen då vi rullade in från Slovenien firade man att A1, motorvägen mellan huvudstaden Zagreb och näststörsta staden Split var klar. Därför var tullstationerna, till vår förvåning, stängda och vi kunde åka gratis på den kanske finaste motorväg vi hade åkt på. Dessutom fanns det nästan ingen trafik.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Det finns gott om broar i Kroatien.

Vi har rest över stora delar av Kroatien. Senaste gången gången var på hösten 2022, då med husbil för första gången. Därför kände vi att vi den här gången inte behövde förbereda oss på samma sätt som inför premiärturen genom Polen ett par veckor tidigare. Kroatien har blivit ett av de länder som vi tycker att vi känner till bäst.

Vi körde in i de nordöstra delarna, kom närmast från Maribor i Slovenien och rullade direkt mot ön Krk, där vi tog färjan över till Cres. Efter ungefär tio dagar åkte vi tillbaka till fastlandet och körde söderut mot nationalparken Krka och Trogir.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Fin miljö att köra husbil i.

Hemresan följde i stort sett samma rutt, förutom att vi körde rakt mot nordost istället för att köra ut mot Krk och Cres.

Här delar vi med oss av den erfarenhet vi har skaffat under våra 14 Kroatien-resor med bil och husvagn (tolv gånger) och husbil.

Motorvägarna

Med husbil i Kroatien Kroatien
Det var lite trafik när vi körde på motorvägarna.

Knappt 20 år efter vårt första besök har Kroatien ett väl fungerande nät av motorvägar i alla möjliga riktningar, även om några sträckor återstår för att det ska vara helt klart. Några vägar har pågående underhållsarbeten och några andra behöver underhåll.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Det var svårt att räkna hur många tunnlar vi körde genom uppe i bergen.

Motorvägsbyggena är avancerade i detta kuperade land. Det finns gott om tunnlar och långa broar.

När vi åkte ner i mitten av juni och hem i början av juli var det lite trafik. Men den ökar naturligtvis under högsäsongen.

Vägtullar

Med husbil i Kroatien Kroatien
På mot en vägtull.

På väg till Kroatien hade vi kört genom fyra länder med vägtull: Polen, Tjeckien, Österrike och Slovenien. Eftersom vår husbil väger över 3,5 ton får vi i dessa länder anpassa oss till reglerna för tyngre fordon vilket innebär dosor i Tjeckien, Österrike och Slovenien. I Polen var det omständigt att få i gång den nedladdade appen, men den var enkel att använda.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Här gäller kortbetalning och digitala motorvägskort. Ska man betala kontant är det filerna till höger som gäller.

Då är det en välsignelse att komma till Kroatien där det är enkelt med vägtullen på motorvägarna. Man åker in i betalstationen där man kör på och tar en biljett. När man kör av betalar man för den sträcka man har kört till en person som sitter och tar betalt. Han eller hon trycker dessutom in den kategori man tillhör, vi betalar exempelvis mer med vår tyngre husbil.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Man trycker på knappen och får en biljett som ska betalas vid avfarten från motorvägen.

Man betalar med kontanter eller kort. Men ibland är det olika fållor som gäller för respektive betalningsmedel. På skyltarna en stund före betalstationen och ovanför respektive betalningsbås finns skyltar som visar vad som gäller.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Bommen vid vägtullen öppnas när man har betalat.

Till skillnad från när vi har åkt i Italien och Frankrike är det mycket längre distanser som gäller mellan betalningarna i Kroatien. Från Trogir-/Splitområdet till gränsen mot Slovenien behövde vi bara betala två gånger.

Det går också att ha en dosa i rutan som registrerar passeringen för betalning i efterhand. Eller också kan man ha ett smartcard som man laddar med pengar. Båda dessa lösningar gör att man kan köra rakt genom betalstationerna och dessutom ger det tio procents rabatt. Men vi har ingen erfarenhet av detta.

Mindre vägar

Med husbil i Kroatien Kroatien
Vackert mellan Primosten och Trogir.

Vi har åkt på en del mindre vägar, vilket man måste för att ta sig till havet. Vi har kört runt med husbilen på Istrien, på öarna Krk, Cres och Losinj. Vi har åkt kustvägen från Krk till Sibenik/Primosten och vi har kört ner till och passerat Dubrovnik. Och vi har åkt till Korcula i söder.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Man får vänja sig vid att det kan ta tid att köra på de kroatiska kustvägarna.

Men ingenstans har vi upplevt att det har varit så trångt att vi har funderat på om vi verkligen skulle åka den här vägen – som vi gjorde i södra Italien några gånger förra året. Till en del beror det kanske på att vi har en gps (Co-pilot) där vi skriver in vikt (3,8 ton), längd (7,5 meter) och höjd (cirka 3,10 meter) på vår husbil.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Man får ha tålamod och hjälpas åt när det blir trångt.

Visst kan det vara trångt, som när vi åkte till camping Rozac utanför Trogir. Men med lite tålamod från både oss och medtrafikanterna har det rullat på.

Med husbil i Kroatien Kroatien
När man kör utefter havet finns det mycket vackert att se.

Och åker man på de mindre vägarna utefter havet är det ofta oerhört vackert och man kan dessutom välja någon autocamp utefter vägen för övernattning, även om nedfarterna till en del av dem är för branta för oss.

Vägen till Dubrovnik

Med husbil i Kroatien Kroatien
Bron mellan fastlandet och ön halvön Peljesac.

Den som har valt att köra ner till Dubrovnik har tidigare behövt köra genom en liten snutt av Bosnien/Hercegovina. Den kuststräckan är bara runt nio kilometer, men kunde ta väldigt lång tid. Det kunde bli långa köper vid båda gränsövergångarna när man under den korta sträckan skulle lämna inte bara Kroatien utan även EU, där Kroatien har varit med sedan 2013.

Korcula Kroatien
Läcker utsikt från Peljesac mot Korcula.

När vi i september 2022 åkte ner mot Montenegro och Albanien stod bron över till halvön Peljesac klar – vilket gläder även de som vill besöka vingårdarna där. Och ingen som nu ska ner mot Dubrovnik kan undvika att se fantastiska Ston.

Därmed slipper man köerna genom Bosnien/Hercegovina. Dessutom blir det även enklare att åka till fina ön Korcula.

Färjorna

Med husbil i Kroatien Kroatien
Snart vår tur att köra på färjan.

Kroatien har över tusen öar. Många av dem kan man besöka med hjälp av bilfärja. De flesta trafikeras av rederiet Jadrolinjas båtar.

Vi har åkt färja till Cres och Korcula med husbilen. Under husvagnstiden åkte vi med personbilen. Köerna till färjelägena har flera gånger varit långa, men det är inte så konstigt eftersom vägarna ner har varit smala och bara tillåtit kö i en fil. Men endast ett par gånger har vi missat den första färjan.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Det finns många färjor ut till de kroatiska öarna.

All information om färjorna finns på Jadrolinias hemsida. Biljetter köper man i biljettkiosken, som brukar finnas en liten bit upp i backen från färjan räknat. Det brukar gå att betala med kort eller kontanter. Är man minst två i bilen, kan det vara en idé att den som inte kör går före ner och köper en biljett för att undvika att fastna i kö vid kiosken när färjan kör iväg.

Med husbil i Kroatien Kroatien
Det är väldigt trångt och ofta väldigt varmt på sommar på det nedre däcket på färjorna.

Med tanke på hur många bilar som ska över ser färjorna inte så stora ut. Men det finns även ett undre däck som öppnas vid behov. Där kan personbilar få köra ner. Vi gjorde det en gång och tycker det är väldigt skönt att slippa det när vi har husbil. För där nere var det väldigt trångt och varmt, det var skönt att vi slapp vara där nere när båten gick.

Hastighetsgränser

Med husbil i Kroatien Kroatien
Det finns väldigt många hastighetsskyltar som det är bäst att hålla koll på.

För den som har personbil eller husbil på max 3,5 ton gäller 90 kilometer i timmen på landsväg, 110 på motortrafikled och 130 på motorväg.

För oss med husbil över 3,5 ton eller har en personbil med husvagn eller annat släp gäller 80 på landsväg och motortrafikled och 90 på motorväg.

Speciell utrustning

Förberedelser långresa
Nyinköpta reflexvästar.

Det måste finnas reflexväst till alla i bilen, som dessutom måste vara utrustad med första förbandslåda. Den som inte har neon, xenon, LED eller liknande ljus måste ha med sig reservlampor. Allt detta enligt M.

Stefan 26 juli 2024

2 Comments

  • bmlarsreseblogg

    Vi åkte med bil och husvagn till dåvarande Jugoslavien 1988 och då vet jag att vi nästan blev av med backspegeln på några smala vägar, men några större minnen av vägarna har jag inte då vi i princip låg still på en camping ett par veckor med några utflyktsdagar med personbil… 2018 upplevde vi vägarna som bra. Vi åkte motorväg ner till Dubrovnik med färja över till Peljesac för att inte behöva åka genom Bosnien. Sedan åkte vi kustvägen så sakteliga norrut med stopp på alla vackra platser vi ville se.
    Ha det fortsatt fint i sommarsverige!

    • Stefan Nilsson

      Vi hade bara hört hur eländiga vägarna skulle vara så vi var lite avskräckta när barnen var små. Men samtidigt hade vi ju hört om vattnet så det var inte så att vi inte var nyfikna. Det tog sin tid innan vi började åka men sen har det ju blivit några turer😀

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *