Husbil,  Camping,  Kroatien

Mali Losinj

Vi liftade till Mali Losinj – Adriatiska havets största stad

Längst ner på ön Losinj, som en gång knoppades av från Cres genom en kanalgrävning, ligger  Mali Losinj.

Det är den största staden på någon av öarna i Adriatiska havet.

Där finns en gammal stadskärna med en vacker kyrka – utanför den stötte vi plötsligt på ett ljudligt bröllopsfölje.

Vi har varit på ön Cres många gånger. Vi letade bland våra bilder och kom fram till att vi var där första gången 2010.

Vi åkte inte ända ner till Mali Losinj första gången men vi har varit där ett flertal gånger. Men vi har aldrig bott vare sig i något rum eller på camping i Mali Losinj.

Entrén till campingen.

Denna gången tog vi husbilen och checkade in på Camping Poljana dryga tre kilometer norr om stan.

Vi ville bada och sola och bara vila. Vi hade varit väldigt aktiva och besökt mängder av städer och sevärdheter på vår resa genom Polen, Tjeckien, Österrike och Slovenien. Nu skulle vi bara ta det lugnt några dagar innan vi körde den sista sträckan till huset vi hyrt med våra barn och barnbarn utanför Trogir.

Mali Losinj Kroatien
Stora, fina platser på camping Poljana.

Vi checkade in för fyra nätter på campingen. Letade upp en skuggig plats under träden och kunde se havet en bit ner om vi tittade mellan några husbilar som stod framför oss.

Här kan man ta en glass, kaffe, öl eller något annat. Fortfarande inne på campingen.

Vi hade samma tur som i Cres när det gällde betalningen. På campingen i Cres var vi under de sista dagarna innan priserna gick upp till högsäsongsnivå. I Mali Losinj var det likadant, dessutom kunde vi använda vårt ACSI-kort. Det innebar att vi betalade 31 euro per natt, den dag vi lämnade kostade samma plats 61 euro.

Mali Losinj Kroatien
Campingens strand är väldigt fin.

Första morgonen vaknade vi upp till klarblå himmel och vi hade sett att temperaturen skulle närma sig 30 grader. En perfekt dag för att sitta under en parasoll vid stranden. Och så blev det.

Nedanför husvagnar och husbilar finns olika slags badplatser; både klippor och de sedvanliga småstenarna.

Som alltid fick vi fantastiska bad och utan tvekan var det 25 grader i vattnet. Inte för att vi mätte, men jag badar inte så länge som jag gjorde om inte vattnet håller sig vid den temperaturen.

En gigantisk bougainvillea.

Dagen efter beslöt vi oss för att åka in till Mali Losinj. Mitt batteri till elcykeln hade gått sönder så vi kunde inte använda cyklarna, vilket annars hade varit perfekt. Vi hade dock kollat med receptionen på campingen att det gick bussar in till stan. Inte så många per dag, men de som gick passade bra.

På väg mot Mali Losinj.

I god tid traskade vi den lilla biten från campingen till busshållplatsen. Där satt redan två kvinnor, som också bodde på campingen, och väntade på en bänk i skuggan.

Mali Losinj Kroatien
Hyfsad miljö att vara i medan vi väntade förgäves på bussen.

När tiden för att bussen skulle komma passerats med en kvart gick en av kvinnorna ut i vägkanten och började lifta. Vi tre som satt kvar i busskjulet skrattade lite åt henne. Vi hade ju ingen brådska och ingen av oss trodde nog att hon skulle få lift, men bara efter en liten stund stannade en bil och de två kvinnorna åkte med. Nu hade det börjat närma sig en försening av bussen på 20 minuter. Skulle bussen överhuvudtaget komma?

Busshållplatsen där vi väntade förgäves – det fick bil en lift in till stan istället.

Vi diskuterade om vi också skulle lifta. Det har vi aldrig gjort tidigare, men Stefan satte upp tummen. Ett antal bilar åkte förbi och så kom en liten bil som bromsade in.

I den satt ett par från Slovenien som så gärna tog med oss in till stan när dom ändå skulle åt samma håll.

Dom skrattade lite när vi sa att bussen var så försenad, tror kanske inte det var ovanligt. Sen körde de oss till busstationen så vi skulle veta var vi skulle stå när det var dags att åka tillbaka till campingen.

En vik formar hamnen.

Mali Losinj ligger nästan längst ner på ön Losinj i en djup, naturlig bukt. Det är den största staden på alla adriatiska öarna med cirka 7000 invånare.

Vackert mönster på gatstenen.

Det är en gammal och anrik stad. Den nämndes redan 1398 i ett dokument.

Den har tillhört många länder. Under flera århundraden kontrollerades Mali Losinj av republiken Venedig. När den föll 1797 tillföll den Österrike. Efter första världskrigets slut upplöstes kejsardömet Österrike-Ungern och staden blev italiensk. 1947 tog Jugoslavien över och nu ligger den i Kroatien.

Mali Losinj Kroatien
Utefter hamnen finns många kaféer och restauranger.

Busstationen ligger vid hamnen i utkanten av stan så vi började vår promenad utmed hamnen.

Smalt och vackert.

Vi hade siktet inställt på den gamla delen av staden. Den nya delen breder ut sig runt om och en del hotellkomplex har byggts för att ta hand om alla stadens turister. Den delen besökte vi inte denna gången.

Mali Losinj Kroatien
Var sin rejäl glass blev det också.

Solen gassade på bra även om det var eftermiddag. Så vi började med att leta upp ett glasscafé och beställde varsin stor glass och varsin cappuccino. Det var inte så mycket folk i stan. Vi kunde lätt sitta och titta på de som gick och flanerade utmed hamnen.

Fiskmarknaden i Mali Losinj finns här inne.
Mali Losinj Kroatien
Fiskmarknadens byggnad är som en ostbit, med en riktig spets längst fram.

När vi var färdiga började vi gå runt för att se oss omkring.

Massor av blommor kantade gränderna.

Vi gick utmed hamnen och in i smala gränder.

Mali Losinj Kroatien
Sankta Marias kyrka ligger högt och syns vida omkring.

Över taken på husen såg vi ett kyrktorn en bit bort. Vi beslöt oss för att ta oss dit. Ännu fler smala gränder passerades tills vi kom till en brant trappa med väldigt många steg.

Det var många trappsteg upp till kyrkan.

Stefan, som är väldigt enveten, beslöt sig för att, trots en dålig höft, försöka ta sig upp för trappan i värmen. Jag tog en annan väg genom fina gränder och gick upp på höjden till kyrkan.

Mali Losinj Kroatien
Entrén till kyrkan, i bakgrunden syns den höga klockstapeln.

Vi kom upp ungefär samtidigt och såg tillsammans ut över stan. Vi gick in i den lilla kyrkan som heter Sankta Marias kyrka och byggdes under 1700-talet. Men eftersom det stod en del folk utanför kändes det som att något var på gång.

Plötsligt mötte vi ett följe på väg till bröllop.

Och visst var det så. Helt plötsligt hördes hög musik och en massa tjoande och glada tillrop. Långt bort på den smala vägen såg vi ett bröllopsfölje komma mot oss. Stefan ställde sig och tog lite bilder medan jag gick ner en liten bit in i en gränd för att se brudparet med gäster komma gåendes mot kyrkan.

Tillbaka ner mot hamnen.

Vi vände ner mot stan igen. Gick på det lilla torget utmed alla restauranger och båtar.

Längst in i hamnen.

Vi stannade till för något kallt att dricka innan vi sakta men säkert tog oss mot busstationen igen där vi köpte biljett till bussen, som gick ända till huvudstaden Zagreb. Vi hoppade dock av på den tredje hållplatsen, några hundra meter från campingen.

Vårt besök i den gamla stan i Mali Losinj var över för denna gången.

Anette 19 juli 2024

• bmlarsreseblogg

Så härligt och då klokt att ta några vilodagar efter ett ganska hektiskt resande ner genom Europa. Er plats på campingen under skuggande träd gör att vi nästan börjar längta söderut, trots sol och värme här hemma idag.
    De här små städerna är ofta underbara att strosa omkring i för att seddd av n slå sig ner på en uteservering med en glass eller en kopp kaffe!