Husbil,  Husbilstips,  Kroatien,  Österrike,  Polen,  Slovenien,  Tjeckien,  Tyskland

Europa-resan 2024

Årets Europa-resa – från polska Kolobrzeg till Trogir i Kroatien

Wien Österrike
Slottet Schönbrunn i Wien var en av platserna vi besökte under årets Europa-resa.

Saltgruvan i polska Krakow.

Firandet av svenskarnas avfärd från Brno i Tjeckien.

Världens äldsta vinranka i slovenska Maribor.

På sommarens Europa-resa såg vi en del som var nytt för oss.

Häng med på vår sommaroddysé söderut.

Att åka på egna hjul söderut i Europa är en gammal tradition i vår familj.

Jag åkte med min tidigare kärnfamilj i en stor gammal amerikanare hela vägen fram och tillbaka till Madrid 1963 när vi bodde där i åtta månader.

Anette åkte bil med husvagn med sin familj flera gånger till Italien på 1960-talet.

Vår första gemensamma bilsemester till Medelhavet gjorde vi 1980.

Upplevelser med hus på hjul Krk Kroatien
Vi har haft flera husvagnar, här en på camping Jezevak på kroatiska Krk.

1989 drog vi första gången husvagn söderut då vi åkte till Italien med våra tre söner.

Att köra till – och njuta några sommarveckor av – Medelhavet är något vi alltid har prioriterat när vi har planerat vår semester. Vi hade husvagn i 31 år – runt 25 av de åren åkte vi till Italien, Frankrike, Spanien och under 2000-talet främst till Kroatien.

I slutet av juli 2020 köpte vi vår husbil. Då var det pandemi, en resa ut i Europa var inte att tänka på.

Lofoten i Norge
Fantastiska Lofoten.

2021 öppnades Norge mitt i sommaren med en del fortsatta pandemirestriktioner. Vi var då i Kiruna och åkte direkt till Lofoten.

2022 förändrades allt. Eller rättare sagt; det återgick till det normala. Corona, eller covid, styrde inte längre våra liv. En annan stor förändring för oss var att vi gick i pension mitt i sommaren. Plötsligt kunde vi välja när vi skulle åka. Och vi bestämde själva hur länge vi kunde vara borta.

Vi gav oss hemifrån i början av september. Det blev sju veckor då vi passerade genom Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Montenegro och Albanien innan vi åkte hem igen.

Förra året valde vi att köra Italien runt, inklusive Sicilien, under sju veckor med avresa sista helgen i augusti.

Karta utresa 2024 Europa
Utresan 2024.

När vi gjorde årets Europa-resa var vi tillbaka på sommaren, även om det inte var högsommar när vi i slutet av maj åkte i väg för sex veckor på rull. Målet med resan var en vecka tillsammans med barn och barnbarn i Kroatien. Därför fick deras semestrar och lov styra tiden.

Karta hemresa 2024 Europa
Hemresan.

Vi har tidigare gjort inlägg här på hemsidan om nästan alla våra stopp. Men häng med oss på kortversionen av vår resa från plats till plats med början i nordpolska Kolobrzeg och med nordtyska Lübeck som avslutning.

Kolobrzeg, Polen

Kolobrzeg Polen
Färggrikt i centrala Kolobrzeg.

Att bara uttala namnet på Kolobrzeg kräver sin man eller kvinna. Att brz finns mitt i namnet gör det svårt att uttala, åtminstone för mig. För oss, som kom på eftermiddagen med färjan till Swinoujscie, var det perfekt att börja 13 mil österut i Kolobrzeg. Stan ligger vid havet och är en känd sommarstad med lång strand och en fin strandpromenad och fina cykelvägar. Vi har inte gjort något inlägg om Kolobrzeg ännu, men det kommer så småningom.

Sopot, Polen

Sopot Polen
Fiskebåten dras upp på grunt vatten med vajrar som håller dem på plats.

Det första målet vi bestämde på förhand var den gamla kurorten Sopot, som tillsammans med Gdansk och Gdynia bildar Polens eget trestadsområde. Sopot är en populär sommarstad, även för svenska turister. Vi hörde en del svenska när vi var där. Stranden är lååång med färgglada fiskebåtar på stranden och en del kaféer. Den kända piren gör det möjligt att se den långa stranden och staden utifrån. Många väljer att köpa en biljett och gå ända ut. Under promenaden på gågatan Monciak finns en del att kika på.

Gdansk, Polen

Gdansk Polen
Havsguden Neptunus håller ställningarna utanför det gyllene huset och nedanför Mariakyrkan till vänster.

Husbilen stod kvar i Sopot när vi tog tåget till Gdansk. Vi hann knappt komma in i gamla stan innan vi blev förälskade. Gdansk blev svårt drabbat av bomber under andra världskriget, men mycket är återuppbyggt som det var tidigare. Gamla stan var en riktig höjdare med både färgglada hus och på andra sätt fina byggnader. Den som tar sig dit bör heller inte missa andra världskrigsmuseet eller Solidaritetsmuseet, som ger oss historien som ledde till att Berlinmuren så småningom revs och Sovjetunionen föll samman.

Malbork, Polen

Malbork Polen
Den vackra borggården.

Det mesta på denna lista är ställen vi kände till tidigare även om det var vårt första besök i Polen. Men den stora borgen Malbork, drygt sex mils bilresa söderut från Gdansk, hade gått oss helt förbi. Världens till ytan största borg och Europas största tegelbyggnad lockar massor av turister – och nu har även vi insett storheten i den gamla ordensborgen. Lite spännande var det också att lära sig om svenskkopplingen då borgen erövrades flera gånger av de fruktade svenskarna på 1600-talet.

Warszawa, Polen

Warszawa Polen
Asiatiska turister radade upp sig för att bli förevigade av en kvinna i gamla kläder med en gammaldags kamera.

Många som åker till Polen på somrarna rör sig uppe i norr vid de fina stränderna. Men för oss som skulle fortsätta söderut var det ingen tvekan om att även åka till huvudstaden. Vi blev förtjusta även i Warszawa med all sin historia och fina gamla stad. Att lyssna på Chopin-snuttar på de speciella bänkarna och promenera runt i gamla stan där vi bland annat såg Den lilla havefruens syster på torget var häftigt. Lika kul var det inte att gå i museet över de polska judarnas historia – men det var ett av många viktiga historiska besök under vår resa. Det är byggt ovanpå ruinerna av andra världskrigets judiska getto.

Krakow, Polen

Krakow Polen
Hästdroskor finns lite överallt på det stora torget i gamla stan.

Vi hörde det innan vi åkte: ”Missa inte Krakow”. Och det gjorde vi inte. Krakow var en av höjdpunkterna under vår resa. Gamla stan med det väldiga torget med restauranger, kaféer, hästdroskor, klocktorn och annat som hör till var en trevlig upplevelse. Men det som gjorde allra största intryck var ändå saltgruvan alldeles utanför staden. Under besöket där insåg vi att salt inte bara är något som kan användas i maten eller finnas i havet. Packad salt är också ett utmärkt material för att bygga och skulptera.

Auschwitz-Birkenau, Polen

Auschwitz Birkenau Polen
Den världsberömda skylten, ett monument över grymhet och omänsklighet.

Jag förstår om inte alla orkar åka till koncentrationsläger. För det är tufft att gå där och tänka på allt lidande. Auschwitz-Birkenau är det tredje koncentrationslägret vi besökt, tidigare har vi varit i Mauthausen i Österrike och i Buchenwald i Tyskland. Att gå i det väldiga Auschwitz–Birkenau innebär en studie i ondska, en inblick i helvetet på jorden. Det är omöjligt att sätta sig in i hur det kunde bli så, men viktigt att försöka för att bidra till att det inte ska hända igen.

Brno, Tjeckien

Brno Tjeckien
Solstolar med utsikt över Kålmarknaden.

Vi hade bestämt oss för att stanna i en eller max två städer när vi passerade genom Tjeckien. Först funderade vi på Ostrava alldeles innanför gränsen. Men det blev Brno, ungefär 14 mil från Wien. Och det ångrar vi inte. Vi kom till en stad som vi hade noll koll på, men efter att vi har kommit hem har vi rekommenderat den till alla. Torg, grönsaksmarknad, intressanta kyrkor, flera museer under jord. I Brno finns något för de flesta. Och så det märkliga minnesmärket över svenskarna.

Wien, Österrike

Wien Österrike
Stephansdomen på Stephansplatz.

Jag har varit i Wien en del tidigare. Bland annat tre veckor i samband med hockey-VM, som Sverige vann, 1987. Där blir även mitt ego stillat med både en plats och en stor kyrka som bär mitt namn. Och vi har även varit där tillsammans. Men Wien är en stad vi gärna återvänder till. Att promenera i solskenet på det väldiga Schönbrunn, ta en runda bland de pampiga byggnaderna i centrum eller besöka Löwengasse med sina märkliga hus är fantastiskt. Eller varför inte ta en lunch i mysiga Grinzing?

Maribor, Slovenien

Maribor Slovenien
Världens äldsta vinplanta finns på på det här huset i Maribor.

Var skulle vi fira vår bröllopsdag? Valet föll på Maribor i Slovenien. Vi har passerat Maribor många gånger på väg till Kroatien, men den här gången fick det bli ett stopp. Maribor är för oss svenskar en välkänd alpin ort där framförallt Anja Pärson haft stora framgångar. Men nu vet vi att det även är en fin sommarstad med massor av möjligheter att vandra och cykla både på plan mark och i tuffa backar och skogspartier. Bröllopsdagen firade vi med en middag på en restaurang vid floden Dravas fina strandpromenad – en liten bit från världens äldsta vinranka.

Cres, Kroatien

Cres Kroatien
På ena sidan finns havet – på den andra bergen.

Det var några år sedan vi var och kikade på campingen i staden Cres på ön Cres i fall vi skulle bo där någon gång. Och nu blev det av. Cres har ett fint litet centrum som domineras av hamnen och restaurangerna och kaféerna utefter den. Men där finns även historiska lämningar och spår ett par tusen år tillbaka. Staden Cres har också sedan många år tillbaka ett bilfritt centrum. Men vi bodde där framförallt för att vi skulle kunna besöka vårt eget paradis, Valun, på andra sidan bukten.

Mali Losinj, Kroatien

Mali Losinj Kroatien
Massor av blommor kantade gränderna.

Tidigare låg Mali Losinj på Kroatiens längsta ö, Cres. Men efter att en liten kanal grävdes blev Losinj en egen ö. Och längst ner på den ligger Mali Losinj, en av den omfattande kroatiska skärgårdens största städer. Vi var där precis när högsäsongen skulle börja och det var fortfarande inga problem att få plats vare sig på campingen eller vid restaurangborden inne i centrum. Vi mötte inte speciellt många turister när vi gick genom de smala, mysiga gränderna. Annat är det under högsäsong.

Krka, Kroatien

Krka Kroatien
Området med flest vattenfall.

Det kan vara lätt att förväxla Krk och Krka, men det är helt skilda ställen. Det ena, Krk, är en ö, det andra en nationalpark. Det är 30 mil att köra mellan dem. Vi känner många som har varit i Krka, men vi hade aldrig varit där tidigare. Med campingplatser bara några kilometer från entrén var det väldigt enkelt att ta några nätter där. Krka har fina vandringsvägar och läckra vattenfall. Vi tog den kortaste vägen och njöt av den. Men man kan också åka båt och gå längre sträckor. Oavsett vilket är det väldigt vackert där.

Trogir

Trogir Kroatien
Trogir är en populär plats för turister, men det är betydligt fler på gator och gränder under högsommaren.

Det var alldeles väster om Trogir som vi hade hyrt ett hus där vi bodde med våra söner och deras familjer. Dagarna före bodde vi i husbilen på ön Ciovo, som sitter ihop med Trogir med två broar. Trogir är en av många pärlor utefter den kroatiska kusten, många anser att det är en av de finaste. Att säga att det är mysigt att gå genom de tajta gränderna eller sätta sig och äta på en restaurang vid kanten på en gränd är en underdrift. Trogir är väldigt läckert – inte minst på kvällen.

Regensburg, Tyskland

Regensburg Tyskland
En mäktig vy över den gamla stadskärnan med katedralen som syns överallt.

Jag brukar räkna hur många gånger vi kör över Donau när vi kör hem från Kroatien genom Österrike och den östra delen av Tyskland. Men jag glömmer alltid bort resultatet. Helt klart är dock att Regensburg ligger kloss an mot Donau och det har vi sett varje gång vi har kört förbi. Den här gången stannade vi i två nätter på väg hem – och upptäckte en stad som fick oss att vilja återvända nästa gång vi är i området. Regensburg påminner om både Prag och Ljubljana – en fin, intressant stad med broar som går över den genomkorsande floden.

Berlin, Tyskland

Berlin Tyskland
Skulpturen ”Berlin” på Tauentzienstraße, nära Kurfürstendamm.

Det är inte så långt till den tyska huvudstaden. Men i förhållande till hur lätt det egentligen är att ta sig dit har vi varit där alltför sällan, det här var blott andra gången. Den här gången valde vi att följa nutidshistorien, om man kan räkna andra världskriget och det som hände därefter för nutid. Spåren efter hur Berlin både bombades mot slutet av andra världskriget och delades efteråt är en nyttig påminnelse om hur det kan bli när vi inte litar på andra utan ska isolera oss.

Lübeck, Tyskland

Lübeck Tyskland
I Lübeck finns massor av läckra byggnader.

Vi har stannat till och handlat på varuhuset som heter Citti Grossmarkt på väg mot färjan i Puttgarden eller på väg söderut. Kanske har vi sett kyrktornet i gamla stan på håll, i så fall på långt håll. Men nu vet vi att även Lübeck har en fantastisk gammal stadskärna, fullt i klass med Regensburg. Eller kanske ännu vassare eftersom Lübecks gamla stad ligger på en ö mitt i den moderna staden. Vi har inte skrivit något inlägg om Lübeck ännu, men det kommer.

Stefan 16 augusti 2024

• bmlarsreseblogg

Det vi är alltid skoj att höra någon slags sammanfattning av längre resor. Ni har verkligen upplevt många olika miljöer och ställen längs vägen till huvudmålet och det är väl precis så man ska resa speciellt nu när tiden ofta inte är en begränsande faktor.

• Stefan Nilsson

Ja, vi hade ju bara bestämt några ställen på vår resa. Läste på och funderade på ställen allt eftersom. Det blev ju riktigt bra. Men när vi diskuterat vilken av våra tre långresor vi gjort söderöver så är förra årets Italienresa outstanding. Men om Stefan höft och knäoperation blir bra så åker vi Frankrike Spanien och Portugal nästa höst. Önskeresor är härliga att drömma om😅