Camping,  Husbil

Campingar under Europa-resan

Så här bodde vi under sex veckor i sex olika länder

Camping Mali Losinj Kroatien Europa

Från slutet av maj till en bit in i juli var vi på resa tur och retur till Kroatien.

Vi besökte sex länder, övernattade på sammanlagt 15 ställen.

Ibland bodde vi på en fin camping vid havet, ibland på en stadscamping och andra gånger på enkla ställplatser.

Vi har fått en del frågor om vilka campingar och ställplatser vi bodde på under Europa-resan.

Här kommer listan.

Camping Baltic, Kolobrzeg, Polen

Camping Kolobrzeg Polen Europa

Vi kom till Swinoujscie med färjan från Trelleborg på eftermiddagen och ville ha en camping åt Gdansk-hållet. När vi kollade på kartan låg Kolobrzeg bra till. Eftersom Camping Baltic ligger vid havet passade den perfekt första natten i Polen. Vi kom till en enkel camping, som passade bra för våra behov. Nära den långa, fina stranden. Nära centrum för den som vill cykla eller gå. Här kan vi även tänka oss att bo några fina sommardagar.

Camping Sopot 34, Polen

Camping Sopot Polen Europa

Vi sökte en camping där vi skulle kunna stå några dagar under vårt besök i Polens trestadsområde: Gdynia, Sopot och Gdansk. För det syftet var Sopot 34 väldigt bra. Precis som i Kolobrzeg var det bara en cykelbana och några träd mellan campingen och stranden, Polens längsta, och det var en kort promenad till centrum. Dessutom var det bara 15–20 minuters promenad till tåget mot Gdansk och Gdynia. Campingen var enkel, men hade rena toaletter och var helt okej.

Camping Wok, Warszawa, Polen

Camping Warszawa Polen Europa

När vi satsar på ett stadsbesök vill vi bo så nära centrum som möjligt, inte minst i en storstad som Warszawa. Vi hade läst att många rekommenderade camping Wok och det blev ett väldigt bra val. En liten familjecamping med vänliga människor i receptionen och rent och fint. Själva uppställningen var lite improviserad eftersom det inte fanns några markerade platser att ställa sig på. Att ta sig till gamla stan, knappt två mil därifrån, var smidigt. Bussen gick knappt fem minuters promenad från campingen, sedan bytte man till svårvagn för att sedan fortsätta med spårvagn eller tunnelbana.

Camping Adam, Krakow, Polen

Camping Krakow Polen Europa

Campingen ligger vid floden Wisla och har inte så många platser, men det var även där rent och fint. Återigen kom vi till en bra camping för ett stadsbesök. Krakows centrum med gamla stan finns bara en halvmil bort. Om vi inte hade haft problem med den ena cykeln hade vi gärna trampat dit på cykelbanan. Nu gick vi i stället till busshållplatsen ett par hundra meter bort. Efter några hållplatser med buss bytte vi till spårvagn som tog oss till målet. Camping Adam var även en bra utgångspunkt för ett besök i saltgruvorna utanför Krakow.

Ställplats Pod Landekem, Ostrava, Tjeckien

Ostrava Polen Europa
Från Park for night.

Vi hade besökt Auschwitz på eftermiddagen och skulle bara ta oss över gränsen till Tjeckien innan vi stannade för natten för att sedan fortsätta söderut. Pod Landekem i utkanten av Ostrava såg ut som ett bra alternativ. Men det var lite besvärligt att ta sig till äventyrsområdet där den låg. Sista kilometern gick på en tajt, skakig liten väg. När vi kom fram visade det sig att det egentligen var en parkering – med el. Vi kopplade in oss och jag ringde det telefonnummer som fanns för att betala. Men ingen svarade. Tysken som stod bredvid oss (vi var de enda husbilsekipagen där) hade heller inte lyckats få kontakt med någon. Jag kikade efter någon annan att prata med, men hittade ingen. Vi lyckades inte betala.

Camping Hana, Brno, Tjeckien

Camping Brno Tjeckien Europa

Vi letade efter en stadscamping inför vårt besök i Tjeckiens näststörsta stad. Men camping Hana, ungefär två och en halv mil nordväst om centrum, såg ut som bästa alternativet när vi sökte på appar och googlade. Campingen visade sig vara ännu en liten fin familjecamping, som drevs av den trevliga grundaren Hana och hennes lika trevlige son. Det var rent, snyggt och fräscht. Bussen in till Brnos centrum gick alldeles utanför. Men vi valde den mysiga båtfärden på Svratkafloden. Den tog oss till ett ställe där vi kunde promenera till en spårvagnshållplats en bit bort.

Donaupark camping, Wien, Österrike

Camping Wien Österrike Europa

Vi bodde för många år sedan, när vi hade barnen och husvagnen med oss, på en camping norr om staden när vi besökte Wien. Vi kom inte ihåg vad den hette, men hittade en annan i förorten Klosterneuburg när vi nu återvände med husbilen. Donaupark Camping, knappt en och en halv mil från Wiens centrum, är perfekt för ändamålet. Där är rent och fint, bra platser, restaurang och annat som behövs. Och det är framförallt enkelt att ta cykeln och trampa in till stan på cykelbanan. Eller också kan man, som vi, gå några hundra meter till Klosterneuburgs busstation och åka mot centrum. Väl inne i Wien kan man välja mellan buss, spårvagn eller tunnelbana.

Autokamp Kekec, Maribor, Slovenien

Camping Maribor Slovenien Europa

Oavsett vad man tänker göra i Maribor är Autokamp Kekec ett bra alternativ. På campingen mötte vi äventyrare som sprang, klättrade eller cyklade mountainbike i de fina bergs- och skogsområdena en liten bit bort. Men campingen lämpar sig även för besök inne i Maribor vars centrum ligger en dryg halvmil bort. Vi kunde ha cyklat eller tagit en lång promenad in till stan, men valde att ta bussen från hållplatsen vid campingen. Även Autokamp Kekec är en familjecamping med vänlig personal som håller rent och snyggt.

Camping Kovacine, Cres, Kroatien

Camping Cres Kroatien Europa

Camping Kovacine är en sådan där camping där man kan tillbringa en hel semester. Där finns 950 platser som är mellan 60 och 120 kvadratmeter stora, restauranger, affär, havsaktiviteter, en strand utefter hela campingen och närhet till mysiga staden Cres centrum där det finns många restauranger och kaféer. Vi stod inte nära havet, men fick en väldigt stor plats med skugga en bit upp. Men ska man ha plats här under högsäsongen är det säkrast att förboka.

Camping Poljana, Mali Losinj, Kroatien

Camping Mali Losinj Kroatien Europa

Camping Poljana ligger väldigt vackert nästan längst ner på ön Losinj som tillsammans med Cres bildar Kroatiens längsta ö. Platserna är stora, det är rent och fint och vill man betala lite mer får man en plats med magnifik utsikt österut mot fastlandet. Där finns restaurang, affär och allt annat som kan behövas. Camping Poljana har en egen badvik där det även finns strandkafé och bar. Det är några hundra meter till busshållplatsen för att åka till Mali Losinj, den kroatiska övärldens största stad. Men det visade sig att det inte gick att lita på busstabellen, bussen vi skulle åka med kom aldrig utan vi tvingades lifta den knappt halva milen in till stan. Däremot var det inga som helst problem att ta bussen tillbaka på utsatt tid.

Camping Marin, Krka, Kroatien

Camping Krka Kroatien Europa

Det finns en camping väldigt nära entrén till den välkända nationalparken Krka. Men vi valde camping Marina, knappt tre kilometer därifrån. Vägg i vägg fanns en annan camping, Camp Krka. Paret som drev campingen var välkomnande och tog sig tid att prata med oss. Toaletterna var fina, det fanns en pool (väldigt skönt i värmen) och en restaurang som var populär bland campingens gäster. Vi tog husbilen de fem minuterna till den stora parkeringen vid nationalparken, markerade på värdparets uppmaning vår skuggiga plats (som var lite på ett ungefär, inte inrutad) med bord och stolar tills vi kom tillbaka.

Camping Rozac, Trogir, Kroatien

Camping Trogir Kroatien Europa

Varför det är en populär, under sommaren oftast full, camping förstod vi när vi kom till camping Rozac. Det är lite trångt att ta sig dit med husbil, men när man kommer fram får man belöning för det lilla tålamod som krävs för att köra till campingen på ön Ciovo. Den ligger på en halvö där stranden löper utefter den södra sidan och en bit in på den norra. Eftersom halvön inte är så bred har alla nära till vattnet. Det kunde ha funnits fler utspridda toaletter, de flesta finns i samma byggnad vi entrén. Men läget och närheten till läckra Trogir, knappt tre kilometer bort, förlåter det mesta. Det var rent och fint på toaletterna, personalen var trevlig. Och man behöver inte ta bilen till svårparkerade Trogir, det går båt från campingen.

Azur camping, Regensburg, Tyskland

Camping Regensburg Tyskland Europa

När vi kör hem från Kroatien brukar vi köra över Donau flera gånger. Den här gången stannade vi i Regensburg vid Donau och tog in på Azur camping. Eftersom det regnat när vi kom dit var det blött och lite lerigt på platserna på gräsmattan, men det torkade upp när solen kom fram. Även här var det rent på toaletter och runt omkring. Vi fick en fin cykeltur (cykeln var fixad) från campingen utefter Donau. Cyklar prioriteras verkligen där vi var i Regensburg. Men om vi hellre hade velat åka buss fanns en hållplats i närheten av entrén.

Camping Berlin-Kladow, Tyskland

Camping Berlin Tyskland Europa

När vi kom fram upptäckte vi att det var samma camping i Potsdam-området, sydväst om Berlin, där vi hade bott många år tidigare. Där är ordning och reda, raka campinggator och tydligt markerade platser. Rena toaletter och restaurangens och affärens öppettider sitter så att man lätt kan se. En och en halv kilometer från camping Berlin-Kladow kan man bada i den grunda sjön. Från campingen är det ungefär två och en halv mil in till Brandenburger Tor. Enklaste sättet att ta sig till Berlin är med buss, hållplatsen ligger några hundra meter från campingen. Det behövs bara ett bussbyte för att ta sig till den stora tåg-, buss- och S-bahnstationen Zoologischer Garten nära Kurfürstendamm.

Ställplats Media Docks, Lübeck, Tyskland

Camping Lübeck Tyskland Europa

Den kallas wohnmobilstellplatz, men är egentligen bara några stora, och en mindre, parkeringar. Den enda servicen vi hittade var papperskorgar. Media Docks är en stor parkering för personbilar och husbilar. Vilka som är för husbilar är markerade, de platserna är ganska stora. Betalar gör man med Easy park. Som stadsparkering är den fantastisk. Det är bara att korsa Travefloden på en bro så är man inne i Lübeck. Oavsett om man stannar till på väg mot färjan i Kiel eller Puttgarden eller tar en eller ett par nätter där är den perfekt för att besöka Lübeck.