Tyskland,  Husbil,  Världsarv

Lübeck

Lübeck överraskade med alla fina färger och massor av ögongodis

Varje gång vi har passerat Lübeck norrut har vi bara haft ungefär nio mil kvar till färjan i Puttgarden.

Att då ta en sväng in i Lübeck har inte varit aktuellt.

Men det är en stad man inte ska åka förbi.

Lübecks gamla stad, som är ett av Unescos världsarv, är magnifik.

Ni vet hur det ofta är; ju närmare hemmet är, desto sämre koll har man.

Det är inte så att Lübeck ligger nästgårds. Men med två färjor och ”bara” femtio mil kvar att köra av en lång Europa-semester blir det lätt en känsla av att vara nästan hemma.

Lübeck Tyskland
Tarvefloden går på gamla stans västra sida.

Att säga att vi inte har stannat i Lübeck är förresten lite ljug. För några gånger har vi stannat och bunkrat på Citti Grossmarkt, den stora affären på behagligt avstånd från motorvägen. Där kunde man tidigare köpa billig mat för en långresa söderut med husvagnen.

Som pensionärer med husbil är det en annan verklighet för oss. Vi har inget jobb att stressa hem till. Vi kan stanna var och när vi vill, bara där finns plats att ställa husbilen.

Lübeck Tyskland
På en del håll är Lübecks gamla stad närmast en färgexplosion.

På det sättet har vi börjat samla på oss tyska städer som Weimar, Quedlinburg, Regensburg. Och nu Lübeck.

En sökning på ”Lübeck Stellplatz” på Google maps och genomgång av appen Park for night visade att där fanns en parkeringsplats där man får övernatta väldigt nära den gamla staden mitt i Lübeck.

Lübeck Tyskland
Stockrosor lyser alltid upp.

När vi kom fram efter att ha startat i Berlin tidigare på dagen var vi glada att det fanns några husbilsmärkta platser kvar på parkeringen vi hade siktat på. Men lite senare såg vi att det i området som heter Media docks fanns många fler platser vid husbilsskyltar. Det behövs väl om inte annat vid den stora julmarknaden i december.

Fin utsikt genom husbilsrutan på ställplatsen.

Vi ställde oss på en plats, såg bort mot gamla stan på andra sidan Travefloden och konstaterade att det var max tio minuter – förmodligen kortare tid – tills vi var där.

Lübeck Tyskland
Halstentor är den västra stadsporten och en del av Lübecks världsarv.

På väg mot parkeringen hade vi passerat den mäktiga stadsporten Holstentor, på fastlandssidan av Holstenbron, som skulle bli vår väg in till den gamla stadskärnan som är omgiven av vatten.

Det är lite skamligt för mig, som är väldigt historieintresserad, att erkänna att mina kunskapsluckor om Lübeck var gigantiska. Visst, att Lübeck tillsammans med bland annat Kalmar och Visby var en viktig spelare i den gamla handelsorganisationen Hansan från 1100-talet in på 1600-talet hade jag koll på. Men inte så mycket mer.

På turistkontoret alldeles bakom Holstentor fanns den information som behövdes för att skaffa en snabb överblick över gamla stan och läsa på om Lübecks storhetstid på 1200- och 1300-talet.

Lübeck Tyskland
Kartan över gamla stan med numrerade punkter och röd linje.

När jag bad om en karta över gamla stan fick jag vad som visade sig vara en av de bästa turistkartor jag har hållit i min hand. Vi har även tidigare sett kartor med föreslagna stadsvandringar, men den här var riktigt bra.

Under några timmar gick vi från punkt ett till punkt tretton, med några utvikningar förstås, och skaffade oss en bra bild av den gamla stadskärnans mest kända platser och byggnader. Till varje punkt på kartan fanns en liten berättelse och ville man fördjupa sig fanns mer information på respektive plats eller vid byggnaderna.

Där fanns dessutom en röd linje man kunde följa, som inte var den rakaste vägen mellan punkterna. Men följde man den, som vi gjorde till stor del, passerade vi genom restaurang- och kafégator, butiksgator och förbi många fräcka, ofta överraskande färgglada hus i en stad som andas klass och makt.

Lübeck Tyskland
I det gamla Salthuset, som egentligen består av sex sammansatta byggnader, lagrades salt på 1500- till 1700-talet.

Efter att ha gått över Holstenbron, där det finns ett museum, och kommit in i gamla stan gick vi söderut. Vi såg tillbaka mot andra sidan av Travefloden (som helt logiskt rinner ut i Östersjön vid Travemünde) där det gamla saltlagret ligger precis vid vattnet.

Det finns gott om sittplatser och en del kaféer utefter Travefloden.

På ö-sidan av floden gick vi förbi flera kaféer och restauranger på väg mot sydspetsen.

Efter ett tungt regn tidigare på dagen hade molnen spruckit upp och solen gjorde en fin sommardag av alltihop. Det uppskattades av både de fastboende och turisterna. En del tog en fika, andra låg vid floden och läste eller bara solade. Några tog till och med ett bad i floden.

Lübeck Tyskland
På Travefloden paddlas och ros det en del.

Några gånger mötte vi stora kanoter med mellan 10 och 16 paddlare plus en styrman och en cox, som hjälpte till att hålla takten.

Varierande färger.

Vi slogs av hur fantasifulla och vackra hus det fanns utefter vägen.

Lübeck Tyskland
Här skulle man kunna sitta och njuta en stund.

Och massor av blommor av olika slag. Fantasifullt och vackert på alla de sätt.

Lübecks katedral började byggas i slutet av 1100-talet och skadades svårt under andra världskrigets bombningar.

Nästan så långt söderut man kan komma på ön kom vi till dagens första kyrka, den mäktiga Lübeckskatedralen. Den var dock stängd eftersom den höll på att renoveras.

Vår pappersguide (den finns även digitalt) leddes oss därefter norrut. På den östra sidan, men inte så nära vattnet som på den västra.

Lübeck Tyskland
Vid Mühlenteichdammen kan man vila.

Men lugn och ro fanns det flera som sökte vid Mühlenteichdammen.

En skulptur utanför St Annens konsthall.

Strax innan vi kom fram till synagogan och St Aegidien-kyrkan vid St Annens museikvarter gick vi in på Duvekenstrasse, en liten mysig gata med fina korsvirkeshus. När jag stod och fotograferade kom ett par ut genom en port. Kvinnan hade en hund i koppel. Mannen hade cykelhjälm på huvudet och händerna på styret.

Lübeck Tyskland
På Düvekenstrasse fanns en gång i tiden Lübecks red light district.

När jag på min skoltyska berömde dem för hur fint de bodde svarade mannen. Till att börja med använde han tyska, men då han märkte att jag hade lite svårt att hänga med bytte han till engelska.

– Den här gatan har en speciell historia som inte så många känner till, sa han.

– Vad bra, då kan jag googla och läsa på, sa jag.

– Det står inte där. För det här var Lübecks red light district, eller glädjekvarter, på 1700-talet, sa han där han stod med ryggen mot de vackra husen. Det är inget det pratas så mycket om.

Lübeck Tyskland
Det är sällan långt till ett kafé eller en restaurang.

Att promenadguiden föreslog en 90-graderssväng till vänster på Huxstrasse förstod vi först inte. Det fanns ju ingen speciell byggnad markerad med siffra där, det var bara en omväg eftersom vi strax därefter skulle vara tillbaka på gatan vi lämnade för att svänga.

Det finns många butiker i gamla stan, bland annat antikvitetsaffärer.

Men när vi såg butikerna, antikvariaten, de fräcka husen, kaféerna och restaurangerna insåg vi än en gång att det var bra att följa den röda linjen på kartan.

Man kan säga så här: Det finns ingen brist på museum i Lübeck. På väg norrut passerade vi flera stycken utan att gå in i något. Men nästa riktiga stopp blev desto finare. På ena sidan hade vi vackra Den helige andes sjukhus med sina fem torn, snett emot låg St Jakobs kyrka.

Lübeck Tyskland
Den så kallade Övergångensträdgården med hållbart odlande vid St Jakobs kyrka.

Mitt på den stora, öppna platsen finns Lübecks kulturträdgård där det fanns något som kallades Övergångsträdgården med hållbart odlande. Det var riktigt ögongodis. Vi dividerade en stund om vi skulle gå hela vägen till den norra spetsen på ön, bestämde oss för att det så man gör; fullföljer alltså. Därför vi fick även se utsidan av Hansamuseet, som inte var öppet eftersom vi var sent ute.

Burgtor är den norra stadsporten från medeltiden.

Detsamma gällde museet i den norra stadsporten, Borgtor.

Men när den röda linjen ville ta oss via hamnen till de centrala delarna valde vi att gå rakt fram. Det började kännas i magen att vi hade varit utan mat en stund, det löste vi med en middag på en av gågatan Pfaffenstrasses restauranger. Eftersom fotbolls-EM pågick fanns där stora tv-skärmar. Men när holländare och engelsmän slog sig ner för att se semifinalen länderna emellan hade vi ätit färdigt och fortsatte istället till de sista punkterna på vår karta.

Lübeck Tyskland
Den Heliga Marias kyrka – från 1300-talet.

Och visst var det värt att ta sig till själva centrum i Lübecks historiska kärna.

Heliga Marias kyrka, Peterskyrkan, rådhuset vid den väldiga marknadsplatsen och alla byggnader däromkring blev en bra slutpunkt på vår vandring runt staden.

Lübeck Tyskland
Rådhuset, Rådhuskällaren och de andra byggnaderna vid det mäktiga torget.

På väg tillbaka till husbilen konstaterade vi att vi gärna åker tillbaka till Lübeck, för det är en väldigt mysig stad.

Någon gång vill vi även uppleva julmarknaden.

Lübeck Tyskland
Heliga Marias kyrka läckert upplyst på natten.

När vi kom tillbaka till husbilen vår sista kväll på resan som hade gått via Polen, Tjeckien, Österrike, Slovenien och Kroatien konstaterade vi att vi hade gjort ett gott dagsverke. Klockan på armen visade att vi hade gått åtta kilometer under de nästan sex timmar vi var ute och rörde på oss.

Stefan 20 augusti 2024

• bmlarsreseblogg

Fina Lübeck har vi också pratat om att stanna till vid. Vi har gjort tvärt om som ni, vårt enda besök där var en julmarknadsresa då vi stannade två nätter på hotell strax utanför Holstentor. Det var nog en av de finaste julmarknader vi varit på och dessutom hade vi riktigt vinterväder. Det ser verkligen ut som en vacker sommarstad också och den här örtagården ser riktigt fin ut.

• Stefan Nilsson

Ja, vi blev riktigt imponerade. Ni vet den där känslan som gör att man går lite löjligt flinande. Den hade vi i Lübeck. Och vi har bestämt att julmarknaden måste få ett besök. Låter ju lovande att ni tyckte den var fin.