Husbil,  Tyskland,  Världsarv

Regensburg

Vackra Regensburg är en stad man inte ska köra förbi

Det har hänt oss allt oftare under de senaste åren: att vi blir överraskade över hur fint det är på en plats som vi tidigare inte ens har funderat på att åka till.

Som världsarvsstaden Regensburg i sydöstra Tyskland.

En vacker stad med tvåtusenåriga anor vid Donau.

Vi har skrivit om det tidigare, men det tål att upprepas. För oss har Tyskland varit ett land som vi passerat på väg mot Medelhavet – eller hem från samma hav.

Regensburg Tyskland
Regensburg ligger vid Donau.

På det fantastiska motorvägsnätet har vi ofta rullat rakt igenom, även om det några gånger har blivit stopp i en kö (stau) vid ett vägarbete (baustelle) eller på grund av en olycka (umfall). För de flesta av oss som har kört genom Tyskland är dessa tre tyska ord en del av resan.

Under de första decennierna med husvagn körde vi oftast rakt ner förbi München och Innsbruck när vi skulle till Italien. Efter att vi under de senaste 20 åren har ställt om till Kroatien i första hand har vi istället kört genom östra Tyskland; Berlin, Leipzig – och sedan motorväg A93 istället för att passera Nürnberg och München på A9.

Regensburg Tyskland
Mysiga kullerstensgator i Regenburgs centrum.

Vid Regensburg brukar vi göra en 90-graderssväng. Österut på vägen ner, norrut på vägen hem. Flera gånger på väg söderut har vi fastnat i långtradarköer som har lösts upp nån mil efter Regensburg utan att vi har förstått varför de överhuvudtaget skapats.

Vi har förmodligen kört förbi Regensburg i endera riktningen mellan 20 och 25 gånger. Men aldrig har vi reflekterat över att vi borde stanna.

Färggrant på Stadtamhof.

Detta ter sig helt obegripligt när vi nu har varit där.

Förra året stannade vi i Weimar, München och Quedlinburg på väg till och från Italien. När vi i år körde till Kroatien valde vi att köra genom Polen och Tjeckien istället för Tyskland. På väg hem var det dock givet att vi skulle fortsätta vår upptäcksresa till tyska städer.

Och då bestämde vi oss för att stanna i Regensburg, en stad som vi bara kände till i form av diverse vägskyltar som vi kört förbi.

Regensburg Tyskland
Camping Azur ligger bra för ett besök i Regensburg.

Vi hade siktat in oss med husbilen på camping Azur, som ligger vid Donau. En helt okej camping, som bar spår av de tunga regnfall som hade svept över området innan vi kom.

Efter snack med våra holländska och tyska husbilsgrannar bestämde vi oss för att inte ta bussen in till stan utan istället plocka ner cyklarna och trampa de 3,5 kilometerna till centrum.

Regensburg Tyskland
Cykelvägen från campingen mot centrum går utefter Donau.

Och det blev en högst angenäm cykeltur utefter den väldiga floden. Många rörde sig på den grusade cykel- och gångbanan.

Många cyklar och promenerar på vägen mot Regensburg.

En del promenerade eller sprang. Andra valde att, som vi, cykla. Efter en dryg kilometer passerade vi under A93 som vi nästa dag skulle fortsätta köra på norrut.

Regensburg Tyskland
Det är väldigt vackert utefter Donau. I bakgrunden syns Regensburgs gamla stad.

När vi närmade oss gamla stan i Regensburgs mitt blev gruset till asfalt. Träd, buskar och gräs utefter cykelbanan blev till hus och stadsbebyggelse.

Skyltar på asfalten visar att cyklister har företräde före bilarna på gatan mot centrum.

Det som slog oss var dock hur anpassat allt var för att man verkligen ska ta cykeln. Mitt i vägbanan fanns skyltar som påminde om att cyklar och bilar fick samsas, men cyklarna hade företräde.

Regensburg Tyskland
Steinernenbrücke går över Donau till Stadtamhof.

Målet för vårt cyklande var gamla stan, vi siktade in oss på 1100-talsbron Steinernenbron. Något tiotal meter från Donau och kanske hundra meter från bron stod en massa cyklar som fick sällskap av två elcyklar från Sverige.

Vespaparad utanför tornet vid brofästet.

Vi gick mot tornet vid brofästet. Alldeles innan vi skulle passera under något av tornets två valv såg vi en rad av tvåhjuliga motorfordon. Det var dock inget mc-gäng vi hade stött på utan ett gäng italienska farbröder i vår egen ålder som var på utflykt med sina vespor.

Regensburg Tyskland
”Altstadt von Regensburg mit Stadtamhof” är namnet på världsarvet.

Innan vi satte våra fötter på bron klämde vi in ett stopp till. Vi gick in i besökscentret för världsarvet Regensburg. Där inne finns bland annat en väldigt intressant tidsaxel som börjar med att de första människorna kom till Regensburg-området runt 5000 år före Kristus. Den fortsätter med noteringar om romartiden från år 80 efter Kristus och framåt och går via stadens storhetstid under 1100–1300-talet till våra dagar.

Inne i besökscentret finns väldiga gamla originalkonstruktioner i trä.

När jag försökte skoja med damen bakom informationsdisken och frågade om det fanns något att läsa på svenska svarade hon glatt:

– Åh är ni svenskar. Vad roligt!

På svenska. Visserligen med mycket tysk brytning, men ändå svenska. Hon berättade om sin tid i Sverige och bakgrunden till att hon hade lärt sig språket.

På väg mot Stadtamhof.

Vi var inte ensamma om att promenera över Steinernen-bron, denna eftermiddag. Många ville som vi gå över till ön Stadtamhof som för hundra år sedan var en egen stad, men som numera är en del av Regensburg.

Musik på Steinernenbron.

På bron fanns det, som så ofta på broar i städer, gatumusikanter som bjöd på olika slags musik. Jag har stannat till i Paris, Prag och andra ställen för att lyssna på bromusik. Jag uppskattade det även den här gången.

Regensburg Tyskland
När man kommer in i Stadtamhof finns restauranger på båda sidor om gå- och cykelgatan.

Stadtamhof, som finns med i historieböckerna redan från år 918, var ännu en positiv upplevelse. Direkt efter bron över Donau fanns några restauranger, längre in såg vi inte bara färgglada hus utan även minnesmärken över den mörkaste tiden i den tyska historien.

I Colosseum fanns en utpost till ett koncentrationsläger under andra världskriget.

Byggnaden med COLOSSEUM I stora bokstäver på fasaden var under andra världskriget en ”underavdelning” till koncentrationslägret Flossenbürg. 460 män från olika håll i Europa var under slutet av kriget internerade där. En del dog där, andra dog när de tvingades iväg på en marsch, en del fanns utmärglade kvar när befrielsen kom.

Regensburg Tyskland
Vackert inne i Stadtamhof.

På ön finns även judiska minnesmärken från kriget.

Ett sjukhus med anor från 1100-talet.

Där finns också St Katharinen-sjukhuset med anor från 1100-talet. Stadtamhof är en del av världsarvet Regensburg.

Regensburg Tyskland
En mäktig vy över den gamla stadskärnan med katedralen som syns överallt.
Rådhuset sticker upp, på Donau kör snabba båtar.

På väg tillbaka över Steinernen-bron hade vi en magnifik utsikt över den gamla stadskärnan när vi återigen hörde musik, nu för ett helt annat håll.

Regensburg Tyskland
På en båt på Donau var det konsert.

Jag blev lite sugen att kolla efter källan till musiken som dånade ut över Donau. Men vi avstod från konserten på en båt några hundra meter bort och gick istället mot Regensburgs mäktiga katedral, Petruskatedralen, som med sina dubbla torn syns vida omkring.

Den gigantiska muralmålningen av David och Goliat.

På väg mot kyrkan passerade vi en gigantisk muralmålning av kampen mellan David och Goliat vid en gata där det mesta hette något med Goliat.

Regensburg Tyskland
Peterskatedralen syns över hela Regensburg.

Ett av kyrkans torn höll på att renoveras på utsidan, men det gick ändå att se hur fin den är.

Fantastisk mosaik i katedralen.

Inomhus fastnade vi framförallt för den vackra mosaiken i fönstren.

Regensburg Tyskland
På restaurang Hans im Blick blev det var sin hamburgare.

Vi tänkte att det skulle vara hur lätt som helst att hitta ett ställe där vi skulle kunna äta middag. Men utbudet av restauranger i området runt kyrkan var inte så stort. Vi fortsatte till vi kom till ett litet torg där vi på Hans im Glück åt var sin alldeles utmärkt hamburgare.

Rådhuset med klocktornet.

Maten fick smälta medan vi vandrade förbi det gamla rådhuset med sin välkända klockstapel.

Regensburg Tyskland
Längst bort finns scenen med jazzmusik.

Återigen började vi höra musik. Men denna gången av ett helt annat slag än den rock som hade dånat ut över Donau en stund tidigare. Nu handlade det om jazz, för det var jazzfestival på Haidplatz.

Många åt och drack på Haidplatz under jazzdagarna.

På scenen spelades det jazz framför en entusiastisk skara. På bänkar runt om på torget satt massor av människor och åt och drack. Det var en riktig musikfestival.

Regensburg Tyskland
En glass på jazzfestival.

Vi hade ju ätit en liten stund tidigare, men det finns ju alltid plats i magen för en glass som vi köpte i en glassbutik på festivaltorget.

Läcker uteplats i Regensburgs gamla stad.

På väg tillbaka till cyklarna gick vi genom mysiga gränder och förbi spännande hus. Gång på gång sa vi till varandra att hit vill vi återvända.

För Regensburg är en stad man inte bör köra förbi.

Stefan 2 augusti 2024

• bmlarsreseblogg

Vi har som ni länge haft Tyskland som ett land vi reste igenom på väg till något annat men på senare år har det verkligen blivit ändring på det. Regensburg har vi aldrig besökt men på hemväg förra året hittade vi Bamberg som vi tyckte mycket om. Nu funderar vi på en höstresa neråt Tyskland för att uppleva fler fina platser. Regensburg verkar verkligen värt ett besök!

• Stefan Nilsson

Ja, vi har ju verkligen bara kört rakt igenom och det har vi lovat varandra att det ska vi inte göra längre. Och vi blev verkligen lyriska i Regensburg. Vädret var perfekt, mycket musik och glada människor och staden var så fin. Och vi har ju haft en jobbig hemresa med en läckande fälg som gjort att vi fått pumpa däcket varannan timma. Vi borde väl egentligen kört raka vägen hem, men vi gjorde 2 stopp ytterligare och det blev verkligen så bra så det jobbiga blev lite lättare. Idag tar vi husbilen ut i norra skärgården. Tänker att en del börjat jobba så att vi får plats. Senast på fredag förmiddag ska vi vara tillbaka för att vara hundvakter över helgen när mellansonens familj ska till Astrid Lindgrens värld. Ser fram emot lite husbilsliv igen.