Husbil,  Husbilstips

Vintercamping

Vintercamping är härligt – här är våra bästa tips

När vi tänker på vintercamping tänker vi inte på att tälta under vintern. För oss har det varit husvagn, eller numera husbil, som gäller.

Vi gillar myset som blir i en husbil eller husvagn vintertid. Känslan när det är snö ute och man sitter och har det varmt och gott i sin ”lilla hydda” är härlig.

Vintercamping Husvagn Snö
När vi ställde husvagnen i Trysil första gången var det mycket snö.

Vi hade under fyra säsonger under 1990- och 2000-talen vår husvagn uppställd vintertid på campingen alldeles vid backen i Trysil. Första året hade vi en husvagn på 5,5 meter och vi var fem personer, två vuxna och tre barn. Inga problem över huvudtaget. Vår husvagn, en Solifer, var verkligen en riktig vintervagn.

Vintercamping Husvagn Trysil
Vår Solifer husvagn var byggd för ner till 55 minusgrader.

Den var bra isolerad med vattenburen värme, i instruktionsboken stod det att den pallade för 55 minusgrader. Vi hade aldrig lägre än minus 30, men det var inget problem. Vi hade den värme inomhus som vi ville ha.

Det första året hade vi ingen inbyggd golvvärme utan vi köpte en värmematta som vi lade under en vanlig matta vilket gjorde det varmt och skönt. De andra tre säsongerna hade vi en Solifervagn på 6,1 meter med golvvärme och vi fem personer hade hur mycket plats som helst, tyckte vi. Och värmen var lika bra i den.

Vintercamping Sjusjöen Norge
Husbilen på plats i Sjusjöen.

Nu kör vi husbil. Vår Sunliving betraktas kanske inte av alla som en vinterbil, men vi har inga som helst problem att ha det varmt och gott i bilen.

Vi har en luftburen Trumapanna med golvvärme och uppvärmd spillvattentank vilket är bra. Och eftersom vi kan använda både gasol och el, om det finns tillgängligt, klarar vi oss ypperligt. Nu har vi använt husbilen vintertid sen 2021. Vi har upplevt olika slags vinterväder.

Vintercamping Ulricehamn Sverige
Spåren förbereddes efter att det snöat i Ulricehamn.

I början av december 2021 hade vi några kalla vinterdagar med lite snö i Ulricehamn. Där åkte vi på våra nyinköpta skidor i fint preparerade spår, vilket ju inte är så vanligt i södra Sverige.

Vintercamping Sjusjöen Norge
Vår husbilssemester i snörika Sjusjöen var fantastisk.

I Sjusjöen i Norge hade vi i mars 2023 massor av snö och många fina skidspår att välja på. På nätterna var det kallt ute – men varmt inne.

Skallkroken Halland Sverige
Husbilen på Skallkrokens ställplats.

Vi har också upplevt vintercamping som nu i januari då vi först stod i ett par minusgrader och snö på Skallkrokens ställplats, ovanför Halmstad, när det plötsligt började regna vilket gjorde vägen upp från ställplatsen till en, åtminstone fläckvis, isgata. För att komma därifrån använde vi våra snökedjor.

Vintercamping Kosta Sverige
Ställplatsen i Kosta i vinterskrud.

Nästa stopp var ställplatsen vid Kosta Lodge där vi efter första kvällens fina vinterlandskap fick mycket regn och nästa dag hade sisådär tio centimeter slask utanför dörren. Det behövdes gummistövlar när vi sjönk ner i snösörjan.

Vintercamping Bua
Husbilen utanför Bua en mild vinterdag utan snö eller is.

Det har alltså blivit några väldigt olika slags campingupplevelser under vintern.

Men den mesta husbilstiden under vintern har varit snöfritt och temperatur på några grader på varje sidan om nollan.

Här delar vi med oss av lite praktiska erfarenheter som vi har skaffat oss. Nu handlar det om den tid vi har haft husbil för det var många år sedan vi bodde på camping vintertid med husvagn. Men det är inga experttips, bara vår egen erfarenhet och sådant som vi har läst oss till.

Dubbdäck

Dubbdäck.
Innerskärm med stänklapp skyddar lite från sprutande grus och annat som annars slår direkt i hjulhusets vägg.

Om man, som vi, bestämt oss för att stanna i Sverige och eventuellt Norge på vintern tycker vi att det är nödvändigt med dubbdäck för vintercamping. I backarna upp mot Sjusjöen kändes det väldigt tryggt. Men så har det även varit när vi kört på plan, isbelagd mark.

Snökedjor

Skallkroken Halland Sverige
Snökedjorna användes för första gången.

Vi har alltid våra snökedjor med oss så snart vi satt på dubbdäcken i november tills vi tar av dem i mars/april. Vi hade även med dem i Italien i höstas. Vi visste inte när vi skulle åka hem och ville vara garderade ifall det plötsligt skulle bli halt i Alperna på väg hem.

Första gången vi använde kedjorna var i Skallkroken, nu i januari. Vi har ju dubbdäck, men vi ville inte riskera att fastna i backen upp från ställplatsen.

Vintercamping Snökedjor
Snökedjorna ligger i den här väskan.

Stefan hade testat att sätta på dem en gång tidigare, men det blev lite trixigt med kalla fingrar och trasslande kedjor. Vår husbilsgranne kom och hjälpte oss med det första hjulet vilket gjorde att det gick lättare med det andra. Vår rekommendation är dock att testa en eller ett par gånger innan det blir skarpt läge i minusgrader och uppförsbacke.

Värme

Vintercamping Truma
Displayen för vår Trumapanna.

Vi har en Truma Combi i vår husbil, hur mycket kyla den klarar har vi inte testat. Men vi har haft tio minus ute och ändå haft 21-22 inne.

På vintern står vi oftast på el och kör mix två-läget på pannan. Det vill säga att vi kör fullt eluttag och stöttar med gasol. Då räcker gasolen betydligt längre än om man fricampar och bara värmer med gasolen.

Husbilsförbättringar
Två gasolflaskor, till vänster den fasta aluminiumflaskan som vi kan fylla på när vi vill.

Om det är flera – eller många – minus kan gasolen ta slut fort. Hur mycket gasol det har gått åt när vi har stått med el eller eller utan är svårt att säga eftersom vi brukade byta gasolflaska först när den var tom. Nu har vi en fast gasolflaska i aluminium som vi kan fylla på, därmed räknar vi med att få bättre koll på hur mycket som går åt. Som ”andraflaska” har vi en komposit.

Storleken på bilen, isoleringen i den och hur kallt det är ute avgör ju hur mycket energi som krävs.

Vad vi förstår från det vi läser i husbilsgrupper på Facebook kan det gå åt mycket gasol, oavsett om man har Aldepanna eller Trumapanna.

Masatäcke och isolermatta

Vintercamping Sjusjöen Norge
Masatäcket täcker dörrarna och framrutan och tar bort kallraset på insidan.

Vi har köpt ett Masatäcke som isolerar den dåligt isolerade bildelen med sina sidorutor och den stora framrutan, det täcker hela dörrarna och framrutan.

Fönsterrutorna är riktiga köldhål med ordentligt kallras. Vi har också en isolermatta på golvet i bildelen för där är det kallt och det är nog vanligt i väldigt många husbilar. Detta gör att man får en varmare bil och sparar en del gasol.

Heltäckningsmatta

Vintercamping Matta
Mattan som vi har skurit till och har på golvet under vinterhalvåret.

Vi har också under vintertid heltäckningsmatta i vår husbil. Den har vi köpt som metervara och klippt till själva. Oavsett om vi har golvvärme eller inte blir det en go känsla i husbilen.

Fastfrusen elkabel

Vintercamping Sjusjöen Norge
Det är bra att hänga upp sladden så att den inte fryser fast.

Använder man el är det bra att tänka på att sladden lätt fryser fast i snön om den ligger på marken. Det har vi erfarenhet av när det gällde husvagnen. Ett år fick vi hugga i isen för att få loss kabeln när vi skulle åka från campingen. Så i möjligaste mån, häng upp sladden så att den inte ligger på marken och fryser fast.

Fastfrusna klossar

Vintercamping Sjusjöen Norge
Nivåklossarna behövs, men de kan också frysa fast.

Behöver man använda nivåklossar för att bilen står snett kan de frysa fast och bli jobbiga att få loss. Plasten kan också bli skör och gå sönder när man försöker få loss dem.

Skyffel och grus

Vintercamping Sjusjöen Norge
När snön kom på natten i Sjusjöen var det bra att ha med snöskyffeln.

Vi har med oss en snöskyffel som vi än så länge bara använt på campingplatsen i Sjusjöen när det hade kommit massor av snö en natt. Men en skyffel och lite grus att lägga framför däcken är inte dumt.

Färskvatten

Vintercamping Vattenkanna
Vattenkannan behövs på vintern.

Det kan vara svårt att tanka vatten. På många ställplatser stängs vattnet av på utkastarna utomhus. Då är det bra att ha med sig en vattenkanna så man kan fylla vatten i servicehusen.

Vintercamping Vattendunk
Sådana här vattendunkar använder vi när vi inte fyller den fasta vattentanken.

Sen kan man, som vi gör om vi bara ska vara ute en helg eller ett par dagar, använda vattendunkar istället för att fylla tanken i bilen. Vi har en kanna med vatten inne på toaletten och använder den för att spola istället för att trycka på knappen. Det funkar utmärkt så länge man inte ska duscha men för en helg går det bra. Och står man på ställplats kan ju dusch finnas där.

Har vi fyllt tanken och använt våra kranar måste ju de tömmas helt på vatten. Det är ju ett litet meck, men det är viktigt att tömma både varmvattenberedaren och vattentanken och blåsa rent allt så att inga kranar fryser sönder. I husvagnen glömde vi ett år att tömma varmvattenberedaren. Första gången vi åkte ut på våren och använde kranarna flödade vattnet ut på golvet. Det blev en dyr läxa. Även kranar har vi behövt byta för att de frusit sönder vilket är både dyrt, onödigt och ofta trångt och besvärligt att byta ut.

Gråvatten

Norge Sjusjöen
När det är mycket snö kan det var svårt att hitta platsen för gråvattentömning.

När det gäller gråvattnet kan det ibland vara svårt att kunna tömma nånstans. Har det snöat mycket är det inte säkert att tömningsstället syns, det kan vara översnöat. Det är en erfarenhet vi gjort. Vi hittade helt enkelt inte brunnen där vi skulle tömma.

Det kan också vara begränsade möjligheter att tömma toakassetten. Bra att kolla informationen på varje enskild ställplats man ska till.

Vintercamping Gråvattendunk
Gråvattendunken.

Vi har ofta problem med vår kran till spillvattnet vintertid. Den fryser fast och det har ingen betydelse att vi har en uppvärmd spillvattentank. Detta har vi läst om och förstått att vi inte är ensamma om.

Att sätta en spann/balja under utkastet till spillvattnet och ha det öppet när man använder husbilen vintertid tycker vi funkar bra. Vår bärbara spillvattendunk kan vi inte använda då, för i den fryser vattnet och då är det inte lätt att tömma…

Våta kläder och skor

Skallkroken Halland Sverige
När man varit ute i snö eller regn kan kläderna behöva torkas.

Visst kan det bli lite trångt om vinterkläderna måste torkas. Men i vår dusch har vi en klädstång där vi kan hänga upp galgar med kläderna för att torka. så det brukar ordna sig. Och att ha något att ställa de snöiga skorna på innanför dörren är inte så dumt. Vi har ett skoskåp, men det är inte så stort och ställer man in våta skor där är det inte säkert att de torkar.

Det kanske låter bökigt och inte värt att ge sig ut med husbilen vintertid, men för oss är det en riktig höjdare. Verkligen såååå mysigt.

Om du också gillar att vintercampa, vilka är dina bästa tips? Skriv gärna i kommentarsfältet här nedanför.

Anette 26 januari 2024

2 Comments

  • JoY

    Vi har inte varit några duktiga vintercampare, bara ett fåtal gånger. Bland annat Orsa, Grönklitt och stod precis bredvid skidbacken, vilket var perfekt. Att få kläderna torra kan bli lite si så. Vi hade en bärbar torktumlare som fungerade riktigt bra och man står ju på el så det var bra.

    • Stefan Nilsson

      Hej! Under småbarnsåren med husvagnen kunde vi hänga in våta kläder i torkrummen i servicehuset. Men när vi åker nu har vi än så länge klarat oss med att bara hänga in kläderna i duschen. Det har funkat bra och vi är så nöjda. Vi gillar verkligen det mysiga som vi tycker det är att åka ut på vintern.
      /Anette

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *